Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

fredag 21 maj 2010

Bisfenol A påverkar oss negativt...

För ca ett år sedan uppmärksammades ämnet Bisfenol A, var finns substansen och vad är det? Bisfenol A finns på insidan av plastflaskor, konservburkar och andra förvaringskärl som skall tåla värme. Det är en fettlöslig östrogenhärmande substans som kan påverka oss negativt.

Vid Uppsala universitet gör man forskningar på hur exakt det påverkar oss och hypotesen är att redan vid låga doser kan det leda till ökad mängd bukfett som i sin tur leder till högt blodtryck, störa balansen i blodfetterna och även leda till diabetes. I Kanada är substansen redan förbjuden sedan ett år och vissa delstater i USA och även Danmark är på väg att förbjuda ämnet i produkter som kommer i kontakt med barn, tex nappflaskor.

Bisfenol A (BPA) kan störa hormonsystemet i våra kroppar och äldre studier visar att det härmar östrogen som i sin tur påverkar fertiliteten. På Karolinska Institutet har det gjort en djurstudie som visade på en störd utveckling i hjärnan, beteende och reproduktionsorgan dessutom ökad risk för fetma och cancer. Andra studier indikerar på ökad risk för hyperaktivitet och aggressivitet och försämrad inlärning.

Här kan det finnas:

Konservburkar

Läskburkar

Matlådor

Nappflaskor

Vattenflaskor

Sportflaskor

Vattenreservoarer

Tandfyllningsmaterial

Aluminiumburkar

Vattenkylare

Sportutrustning

Ögonlinser

Plastleksaker

Kartongförpackningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar