Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

måndag 15 mars 2010

Golfsäsong?

De vanligaste skadorna som golfare får är ryggskador och axelskador, detta är ofta för att bröstmuskeln är för kort. Konsekvensen blir en stelhet i bröstet samt svaghet i bröstrygg som förhindrar fullt utslag. Detta ökar belastningen på axlar och rygg. Generellt kan man säga att rotationsövningar och laterala övningar (sidböjningar). Styrketräningen bör vara uthållighetsbaserad i kombination med rörlighet.

Här är förslag på ett träningsprogram:
- Utfallssteg på balansplatta 4x20
- Armhävning på boll med sneda knäindrag 3x12
- Ryggresningar på boll med snedvridningar 3x15
- Drag i sidled 4x20 (i dragmaskin, hantaget på låg nivå, börja med handtaget vid fötterna och dra snett uppåt, avsluta i motstående ”hörn”. Tänk på att få med höften och spänn magen.
- Stjärnan 3x8
- Magövning med pinne 3x20 (ligg på rygg utsträckt, ha en pinne i händerna axelbredd mellan händerna, kryp ihop till en boll så du kan ”trä” pinnen över fötterna och gå samma väg tillbaka.
- Axelserie 3x10 (ha hantlar i händerna och låt händerna hänga utmed sidorna, lyft rakt ut, böj armbågarna till rät vinkel, vrid upp, pressa ihop hantlarna ovanför huvudet och samma väg tillbaka)

Stretch:
- MAQ-serie med pinne (sträck upp, böj ner, sätt dig på huk, sträck upp armarna med pinnen över huvudet, res dig)
- Rotation runt kroppen med pinne
- Korkskruven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar