Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

tisdag 9 mars 2010

Märkning av mat blir skev

I SVD kan läsa om livsmedelsindustrins nya märkning av mat. Här kan läsk bli nyttigare än mjölk och jämförelserna är inte rättvisande. Ursprunget är Storbritanniens krafttag emot fetman och skulle vara en varningssignal emot fett, salt och socker. Potentiellt farliga produkter skall markeras med ett rött ljus. En studie som gjorts på denna märkning visar att 6 av 10 missförstod märkningen och 2 av 10 missförstod färgmärkningen. Utöver detta visade det sig att procentsiffrorna var för svåra för hälften av deltagarna.

Ett annat problem med märkningen är att man tagit upp så liten mängd på portionerna hos skräpmat. Man utgår ifrån att 12 personer delar på en chipspåse och att folk bara dricker upp en halv flaska 5 dl:s Cola. Dessutom utgår man också ifrån energiförbrukningen hos vuxna, så riktvärdena på tex kalaspuffar är inte alls relaterade till barn. Summan av detta blir att onyttig mat kanske inte får något rött ljus för att portionen man räknat på tex 13 chips i sig inte är så farlig. Verklighet och teori går långt isär och konsumenten behöver sätta sig in i vad den stoppar i sig. Det blir lite som med gröna nyckelhålet. Den märkningen visar att livsmedlet är nyttigt i sin livsmedelsklass, men inte att det är nyttigt i sig.

Mitt tips är att: Sätt dig in i näringsinnehållet och bilda dig en egen uppfattning. Kategorisera maten för sig själv så det vet när du handlar eller lägg upp på tallriken och använd sunt förnuft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar