Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

fredag 5 mars 2010

Nypon och GOPO

Nypon är ett superbär som är otroligt rikt på c-vitamin. Dessutom innehåller det galactolipid (GOPO) som är antiinflammatoriskt med positiv effekt på ledvärk efter som det skyddar brosket genom sin produktion av kollagen. GOPO består av fettsyror och sockerarter och hämmar de gener som producerar de proteiner och enzymer som i sin tur skapar inflammationer och bryter ner brosket. Dessutom minskar hastigheten på de vita blodkropparnas rörelser (dessa skyndar till inflammerade områden) så svullnader inte blir lika stora. Svullnaden bidrar till smärtan vid inflammationer i lederna och vid tex artros och reumatoid artrit spelar ansamlingen vita blodkroppar roll.

Studier vid Sveriges lantbruksuniversitet visar att nypon specifikt hämmar delningen av tjocktarms- och bröstcancerceller och ju starkare koncentrat fler celler hämmades. Exakt vilka ämnen i bäret som ger denna effekt vet man inte, men man tror att det är c-vitamin i kombination (c-vitaminet ensamt gav inte den positiva effekten). Nypon innehåller flera viktiga antioxidanter som flavonoider, karotenoider och antocyanider som i sig kan motverka cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Nypon är även effektiv mot urinvägsinfektion och stärker immunförsvaret (bra mot förkylningar), dessutom är det rikt på folsyra som behövs för att röda blodkroppar skall bildas.
Nypon kan ätas tex som soppa, torkade eller drickas som te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar