Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

torsdag 25 mars 2010

ISO-dieten

En diet framtagen av bla Fredrik Paulun. Isodieten är en idé där man har jämn fördelning på kolhydrater, fett och protein, dvs % av energi kommer från vardera. Det betyder att du behöver omsätta matens vikt till energi. 1 g fett är 9 kcal och 1 g protein eller kolhydrat är 4 kcal. Vikten fett skall alltså vara drygt hälften av kolhydrater och proteins för att få en tredjedels fördelning av energiprocenten. Utöver detta skall dagsintaget inte överstiga kcal.

Fördelarna med denna diet är att du håller dig ganska mätt och slipper sötsug (detta för att kolhydraterna är långsamma).

Exempel på mat som ingår i kosten är ägg, bär, avaokado, kyckling räkor, linser och frukt. Bröd är inte tillåtet, inte heller hel- och halvfabrikat.
Du bör äta fem mål om dagen med mellanmålen inräknade.

En frukost kan se ut såhär:
• 250 g lättyoghurt
• 120 g lättkesella
• 150 g bär
• 20 g nötter

Är du intresserad kan du hitta fler isorecept här: http://www.isodieten.nu/kategori/recept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar