Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

tisdag 16 mars 2010

Kakao minskar risken för hjärtinfarkt

Att kakao är bra för hjärtat är sedan länge känt, men ny svensk forskning har grävt lite djupare. Rekommenderat veckointag är 2-3 gånger för att få optimal effekt på hjärtat. Det är Karolinska institutet tillsammans med Uppsala universitet som står bakom denna studie där 1169 personer deltog. Samtliga deltagande hade drabbats av hjärtinfarkt mellan 1992-1994. De fick bla svara på frågor kring just sin chokladkonsumtion. Åtta år senare kartlades deltagarna igen och då tittade man återigen på hur mycket choklad de ätit. Av dem som överlevt sin infarkt var det hos dem som inte åt choklad väsentligt större risk att återinsjukna, till skillnad från dem som gjorde det. Det är troligen kakaons antioxidanter som har välgörande effekter på hjärtat, detta gör att den mörka chokladen som har högre kakaohalt är bättre än vanlig mjölkchoklad (den innehåller också onyttiga fetter som inte är bra för hjärt- kärl). Dessutom är choklad bra vid depressioner då den innehåller seratonin. Vidare påverkar även kroppens utsöndring av endorfiner, det skänker en njutningskänsla att jämföra med tex löpares ”runners high”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar