Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

fredag 29 januari 2010

"All förändring börjar med mig själv, det är med mina tankar all förändring börjar"

Citatet är taget ifrån Kay Pollak

Med det här påståendet vill jag visa på att motivation kan handla om en tankekraft och är på så sätt påverkbar. Vårt mänskliga psyke är så lättmanipulerat att vi kan i princip göra vadsomhelst under rätt förutsättningar. Det är i tanken som vår uppfattning om världen och oss själva blir till. Tankar styr känslor och känslor styr vårt agerande. Känslor kan vi inte direkt styra därför måste vi se till att de kommer ut som vi önskar. Så som vi tänker. Hur vi sedan upplever situationen ligger kvar i vårt minne och skapar en erfarenhetsbank varifrån jag hämtar mina förväntningar. Dessa förväntningar påverkar sedan resultatet. Förväntar jag mig bra saker är det lättare att ta sig an en uppgift, än om jag förväntar mig obehag. Jag kan medvetet ändra mina tankar så att de gynnar mig och på så sätt enklare ta mig dit jag vill. Det är inte händelser runt omkring oss som är problemet eller hindren, utan sättet vi väljer att hantera dem.

En liknelse: Här har vi Johan Larsson, en superduktig längdåkare. Han har tränat hela säsongen och har just nu en formtopp. Det är morgonen innan tävling, termometern finns i snön, vallakillarna lägger sin hand på skidorna, hela natten har han drömt om hur han skall stå på prispallen.
Johan vaknar och tittar ut genom fönstret. Disigt och snömodd. Jaha, ja det är väl bara att bita ihop och göra sitt bästa. Typiskt, varför just idag? Nu kommer han att ha dålig sikt och säkert tappa fart det blir svårt att köra optimalt. Han tappar minst sagt sugen...

I en annan säng vaknar en annan kille. Han har tränat hela säsongen och har just nu en formtopp. Det är morgonen innan tävling, termometern finns i snön, vallakillarna lägger sin hand på skidorna, hela natten har han drömt om hur han skall stå på prispallen. Gunde Svan tittar ut genom fönstret. Disigt och snömodd. Hmm intressant…Det här är ju jättebra! Han hoppar piggt upp ur sängen. Det här är ju ett riktigt Gundevinnarväder! (Dalmål) Han tänker. Nu finns det säkert en och annan som slås ned av det här så det ger mig en fördel. Mina chanser att vinna har precis ökat.
Den dagen kommer Gunde Svan etta och Johan Larsson har vi aldrig hört talas om…
Vi kan inte ändra på omgivningen, andra människor eller givna förutsättningar utan bara ändra oss själva och vårt synsätt på dem. Genom den förändringen kommer också människor och omgivningen omkring oss att förändras och kanske ses i ett annat ljus. Genom de tankar jag tänker påverkar jag den jag är och hur jag bemöter andra och olika situationer jag ställs inför. Mina tankar är skapande på så sätt att det ger bilder, dessa bearbetas och lagras i det undermedvetna.

Det är här som bilderna av mig själv och vad jag vill, eller skall göra gror. Dessa påverkar sedan de beslut vi tar. Det är på tankens nivå all förändring startar. Jag påverkar mig själv genom de tankar jag väljer att tänka. Det mesta man verkligen vill, prioriterar och tror på går att uppfylla. Återigen! Tankarna skapar bilder och bilder skapar känslor som sedan styr det vi gör

Det finns experiment som visar att människor som under hypnos fått en spets på blyertspenna satt emot fingret under trosatsen att det är en brännande nål, drar bort fingret de känner smärta och det uppstår ett brännmärke. Samma sak gjorde man med just en brännande nål men sa att det bara var en penna, ingen reaktion att dra bort handen och inga brännmarken uppstod. Tankar påverkar vår upplevelse och känsel.

Som jag tänker, så blir det. Tanken är fantastiskt kraftfull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar