Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

tisdag 19 januari 2010

Hur skall man äta för att få ut max av träningen?

Det här är självklart svårt att svara på utan att ha närmare insikt i hur du tränar, men jag kan skriva lite generellt. Direkt efter träning behöver du få i dig kolhydrater och protein, hur mycket beror lite på vad du har tränat men runt 1-1,5g per kilo kroppsvikt kolhydrater samt ca 20 g protein. Inom de närmsta timmarna bör du sedan få i dig en måltid innehållande ytterligare ca 2g/kg kolhydrater samt ca 15 g protein. Direkt efter träning behöver du alltså snabba kolhydrater och är också det bästa tillfället på dagen att äta godis, om du skall äta godis. Direkt efter träning står alla "kolhydratsportar" öppna och kroppen suger åt sig som en svamp.

Men fett då? Självklart behöver du få i dig fett men helst inte direkt efter träning. Fettet gör att det går långsammare för kroppen att plocka upp de andra näringsämnena så förlägg det mesta av ditt fettintag ett par timmar ifrån träningen.
Vad betyder detta då i ren mat. Direkt efter träning skulle du kunna ta en stor banan, yoghurt med bär och juice. Min favorit är en ljus knäckemacka med kalkon och ett stort glas mjölk. Du skulle kunna äta fruktkräm, banan och mjölk.

Jag kan varmt rekommendera olympiska kommitténs SOK:s kostråd för idrottare.

http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800026523/Kostpolicy+SOK+maj+2009.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar