Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

måndag 11 januari 2010

Löpträning på vintern

Går alldeles utmärkt. Det som brukar vara det som sätter stopp är för stark kyla eller halka. Just nu är det bra förutsättningar, trampad snö. Det ger relativt bra fäste utan att det blir för tungt att springa i. Om du tål kylan så kan du få till riktigt fina pass just nu. Kylan är annars det som de flesta har problem med, man blir helt enkelt irriterad i luftvägarna. Det är dock en vanesak, därför brukar jag rekommendera folk att hålla igång löpningen året om. Även jag fuskar lite på vintrarna och kör lite extra innepass då kylan är alltför stark.

Är det halt ute skall man självklart vara försiktig. Var försiktig med isfläckar som döljs av nysnö. För att vara säker kan man hålla sig till plogade vägar (även om Långängen där jag brukar springa är superfint nu) är det bekvämast. Vill man så kan man ha broddar av den typen som är av gummi. Fördelen med dessa är att de sitter bra på skon, nackdelen är att stark kyla gör gummit mindre följsamt och de kan glida av. Det finns även skor med inbyggda broddar, men dem tycker jag personligen är lite klumpiga. Oftast går det faktiskt väldigt bra att springa med sina vanliga skor, snön ger ju också lite extra dämpning vilket är lite skönt.

Se till att du har bra kläder, sådant som suger upp svett och värmer. Blir du för svettig kommer du bli väldigt kall och stel och det är inte så kul. Annars är kläder en smaksak, mössa och handskar eller ej måste man känna sig fram.

Jag rekommenderar löpning starkt. Tidseffektiv, enkel och billig allroundträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar