Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

lördag 9 januari 2010

Uthållighet i träningen

Många som jag möter i egenskap av personlig tränare har problem att få en kontinuitet i träningen, vad beror det på? Frågar du mig så säger jag att det beror på för högt satta mål, ingen tydlig planering och bristande motivation. Vad betyder det här, rent konkret? Orimliga mål, dvs mål som är för långt bort eller för svåra att nå, tenderar att tappa vilken anhängare som helt. Detta skapar en känsla av misslyckande och dåligt samvete. Det kan vara att du inte gick ut och tränade när du skulle eller åt för mycket choklad framför tv:n för många gånger. Det vanligaste jag ser är att detta dåliga samvete skapar ångest och man ger upp, tankar som att det är ändå ingen idé nu är allt redan förstört, dyker upp. Mitt råd är: SLÄPP DEM! Gjort är gjort, vad har du lärt dig av snedsteget? Ta nya tag och på det igen. Vad man också behöver tänka på är att ge det tid. Det är svårt att flytta berg över en natt, men några stenar om dagen bygger efter hand en ganska rejäl hög.

Planering är A och O i all form av målsökning. När du sitter på jobbet så behöver du en plan för hur du skall ta dig an dina arbetsuppgifter. Så är det med träning också. Om jag tittar på mig själv så måste jag bestämma på kvällen, innan jag somnar hur, var och när jag skall träna dagen efter annars vet jag att det finns en risk att något annat dyker upp. Träning, ordentlig kost eller stresshantering behöver vara lika självklart som allt annat du bokar in. Har du en tid hos tandläkaren så funderar du inte så mycket på om du känner för att gå dit eller inte, utan du sitter där snällt i väntrummet när du skall. Varför? Jo för att det är viktigt, du har ju en bokad tid. Precis så är det med möten med dig själv dvs träning, matlagning eller annat. Svik inte dig själv. Lyssna på din kropp - men känn inte efter för mycket.

Bristande motivation är en svår nöt. Det handlar egentligen bara om ett plus- minusspel. Vad är jag villig att göra för att komma dit jag vill. Fråga dig själv vad du kan tänka dig att göra och på vilket sätt vägen till ditt mål kan bli kul. Ta hjälp av folk omkring dig och håll dig till uppgiften. Jag ser så många lägga ner så mycket pengar och tid på att försöka nå sitt mål utan att göra jobbet. Tyvärr finns det inga genvägar, men man kan göra vägen kul. Mitt råd är att fokusera på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar