Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

onsdag 20 januari 2010

De viktiga bukmusklerna

Har du koll på dina inre magmuskler, dem du skall hålla spända i princip hela tiden för att ha en bra hållning. De kan vara lite svåra att hitta, men jag skall försöka förklara var du hittar dem.
Lägg pek- och långfingret precis brevid höftbenet på sidan av magen. Låsas att du blåser ut ett ljus.
Känner du att att det rör sig lite där inne? Detta är de inre musklerna. Det är inte dem som gör sex-packet utan ligger bakom.
Tänk på hur det känns...Du kan spänna dessa inre magmuskler och fortsätta andas obehindrat, det kan du inte med de yttre. Spänner du de yttre blir det genast lite jobbigare att hålla en oberörd andning.

De inre magmusklerna håller upp bålen och motverkar att skalet säckar ihop. Därför är det viktigt att du är medveten om dem och kan kontrollera dem. Det bästa är om du håller en spänning i dem dagen igenom.

Är du nybörjare och precis hittad dem så är veckans läxa att spänna dem och bakanta dig med dem vid alla tillfällen du kan. När du väntar på bussen, lagar mat, står vid kaffemaskinen och alla andra tillfällen som ges. Snart kommer spänningen kunna hållas per automatik och din kropp kommer må mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar