Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

torsdag 28 januari 2010

Mina favoritövningar 1

Armhävningar (eller armböj) är en utav mina favoritövningar. Varför? För det säger så oerhört mycket om vem du har framför dig samtidigt som det involverar kroppen på så många olika plan. Jag har en fabless för övningar som går ut på att bära sin egen kroppstyngd.
Armhävningar kopplar ihop stabiliteten i bäcken, bål och skuldror. Övningen involverar i stort sett hela kroppen och går att variera i oändlighet En fulländad övning med andra ord. I en armhävning kan man också få reda på hur det står till med kroppen du har framför dig. Ojämnheter i kontroll visar sig tydligt och tekniken är enkel att ta till sig så skaderisken är relativt liten.

När du gör en armhävning är det viktigt att kroppen är i linje, svanskota, skuldror och baksida huvud skall ligga rakt. Pröva och lägg ett kvastskaft på ryggen, så skall detta ha kontakt med dessa tre punkter. Ha fötterna stabilt i golvet och händerna i nedanför axlarna på golvet (här kan du variera händernas läge för olika belastningar). När du böjer armbågarna för att gå ner, skall du gå så långt att du kan lägga kvastskaftet diagonalt från armbåge till armbåge och ha kontakt hela vägen.

Tänk på att hålla bålstabiliteten och koncentrera dig på de muskler som jobbar.

Skall du bara göra en styrkeövning satsa på armhävningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar